onsdag 29 april 2009
Återbesök på förskolan
Innan påsklovet gjorde jag (Annika) återbesök på förskolan för att prata med barnen om det jag och Linda utförde i vårt experiment. Det hade då gått en och en halv vecka sedan experimentet och jag var beredd på att barnen kanske inte skulle komma ihåg så mycket. Jag frågade de tre barn som fanns på förskolan som hade varit med vid aktiviteten. Jag utgick även denna gång från gemet och träbiten för att ha med mig något konkret som kunde hjälpa barnen att minnas. Några av barnen hade svårt att prata spontant om det vi gjorde under experimentet och jag frågade därför om vad som hände med gemet och träbiten när man lade det i vatten. De två pojkar jag ställde denna fråga till svarade att träbiten flöt och att gemet sjönk. Flickan jag pratade med talade om att det var roligt när kossan stod på tallriken på botten av skålen, det verkade ha satt sig djupt i hennes minne. Hon kunde även detaljerat redogöra för vad som hände med gemet och träbiten när de placerades i vatten. Jag ser därmed ett lärande hos alla barnen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar