Tekniken på förskolan är ganska utbredd eftersom den finns i många olika leksaker och andra föremål som används dagligen på förskolan där det ingår teknik. Barnen på min fältstudieplats leker till exempel mycket med Lego, Duplo och andra byggmaterial. Vid leken på gården lär de sig att behärska olika slags tekniker som till exempel att göra sandkakor som inte går sönder eller att sätta fast olika slags släp, som egentligen inte hör dit, på cyklarna. Barn hittar så många sådana egna tekniska lösningar på små problem i deras lek och vardag.
Vid matbordet finns även en viss teknik som barnen får lära sig att hantera, till exempel hur de ska använda en pincett när de ska ta sig mat, eller hur de ska hälla mjölken utan att spilla. Eftersom det finns så många tekniska föremål i vardagen som barnen ännu inte lärt sig att hantera, blir teknikanvändandet i förskolan väldigt brett. Jag anser att det går att se två olika sorters teknik i förskolan, den som används i vardagen och den som mer liknar skolämnet teknik.
På min fältstudieplats har ett matematikarbete just inletts och det har då även kommit in teknik i detta. Barnen fick nämligen arbeta med högt och långt. De yngre barnen fick forma långa ormar av saltdeg, en sorts teknik. De äldre barnen fick vissa material till sitt förfogande, lera, blompinnar, piprensare, fjädrar och sugrör. Av detta skulle de göra en så hög skapelse som möjligt. Ett av barnen tänkte på ett annat sätt och gjorde en stjärna eftersom den finns högt upp. Det blev vackra skapelser och det syns att barnen ansträngt sig för att få det så högt som möjligt. Min handledare berättade att barnen fått pröva sig fram mycket för att få sin ”staty” att stå upp utan att välta, att de kom på att de inte kunde använda för mycket lera högt upp eftersom det då blir för tungt. De yngre barnens skapelser blev även de varierande och det märktes att de hade lite olika uppfattningar om vad som var långt.


Barnens långa och höga skapelser
Tekniken i skolan
Vid mina fältstudier på skolan i en årskurs trea har jag sett väldigt få inslag av teknik i undervisningen. Detta kan ju dock bero på att tekniken inte vävs in i alla arbetsområden, men jag har fått uppfattningen från samtalen med läraren att teknik kommer in senare, i fjärde klass. Skolan har ingen arbetsplan för hur de ska arbeta med teknik och naturvetenskap i första till tredje klass, utan bara i fjärde och femte. Den enda teknik jag observerat i klassen är datoranvändande, vilket är ganska vanligt i klassen jag observerat. Det jag sett är att eleverna använder datorerna till att skriva, jag har inte sett att de använt dem till något annat då jag varit i klassen. Jag anser dock att det är väldigt positivt att barnen får använda sig så mycket av datorerna i sitt skrivande.


