tisdag 10 februari 2009
Litteraturseminarium "Utgångspunkter i undervisningen"
onsdag 4 februari 2009
Litteraturseminarium kring begrepp den 3 februari
Naturvetenskap och Teknik
Naturvetenskap handlar om att beskriva naturen omkring oss. Barnen ska förstå sin miljö och naturen omkring dem och få lust att undersöka den. Några av de frågor vi ställde oss under seminariet var hur läraren börjar i undervisningen, hur bryts ämnet ned för att passa lektionstillfället? Ginner (1996) menar att naturen är genuin medan tekniken är konstgjord och skapad av människan. Naturvetenskapen förklarar varför något fungerar på ett visst sätt medan tekniken förklarar hur det fungerar.
Teknik och natur är två skilda ämnen som går in mycket i varandra tekniken tar hjälp av naturkunskapen, när man till exempel bygger en bro så tar använder man material från naturen. Däremot anser vi att naturen inte är beroende av tekniken, utan tekniken snarare förstör naturen med överdriven konsumtion och miljöpåverkan. Det är viktigt att göra undervisningen med naturvetenskap och teknik konkret för elever och barn. Genom att göra studiebesök och att gå ut och studera omgivningen kan undervisningen bli mer förståelig för eleverna. En annan viktig sak att få eleverna att fundera över tycker vi i gruppen är den uppsjö av olika förbrukningsvaror som finns i våra affärer, finns det verkligen ett behov av till exempel tjugo olika sorters toalettpapper?
Ämnesdidaktik
Andersson (2008) menar att man i kursplanen beskriver vikten av naturvetenskapen och att eleverna får ett intresse för ämnet samt lär sig begrepp, teorier och metoder att arbeta utifrån. De behöver även få insikt i hur de ska hantera den mängd av information de tar del av. Vi i gruppen anser att läraren ska uppmuntra sina elever till diskussioner och samtal för att eleverna ska få egna tankar, teorier och idéer.
Vi har funderat över hur vi som lärare ska få flickor mer intresserade av teknik. Ska man skilja pojkar och flickor åt vid lektionerna och kommer i så fall könsrollerna att stärkas?
Enligt Sjøberg (2005) kopplar ämnesdidaktiken ihop pedagogiken med ämnet, hur läraren väljer att lära ut sitt ämne. Vi anser att även om läraren smalnar av ämnet så måste han/hon kunna motivera och reflektera över sina val.
Ämnesteori
Sjøberg (2005) anser att en teori är en helhet där alla komponenter hör ihop och bygger på varandra. Andersson (2008) skriver att ämnesundervisningen i dagens skola inte är tillräcklig för att eleverna ska kunna ta del av alla synpunkter om människans roll i vår värld.