tisdag 10 februari 2009

Litteraturseminarium "Utgångspunkter i undervisningen"

Undersökningen som skildras i denna artikel av Dawn Garbett utfördes på 100 kvinnliga lärarstudenter från olika delar av världen i Nya Zeeland. Studiens syfte var att ta reda på vilka kunskaper studenterna hade inom de naturvetenskapliga ämnena. Resultatet visade att kunskaperna var svaga, vilket förvånade studenterna som trodde att de hade tillräckligt med erfarenheter för att undervisa barn i tidiga åldrar. Följderna av att inte inneha tillräckligt med ämneskunskaper är enligt Dawn Garbett (2003) att planeringen blir begränsad av vad läraren känner till snarare än ett möte av kunskaper mellan läraren och eleverna. För att göra eleverna delaktiga i undervisningen är det viktigt att läraren känner en trygghet i ämnet som ska undervisas och litar på sin egen kunskap. Vi anser att det som läraren inte känner till om ett ämne med fördel kan undersökas tillsammans med barnen/eleverna.

Det är genom barnens/elevernas egna uppfattningar och erfarenheter de utvecklar sina egna kunskaper för att förklara världen runt omkring dem. Lärarens roll i denna process ska vara att ge barnen/eleverna stöd genom att vara en kunskapskälla. Ju mindre kompetent en lärare är ju svårare blir det för dem att vägleda barnen/eleverna och utforska ämnet genom att ställa de rätta frågorna. Dawn Garbett (2003) redogör för att lärarstudenter behöver inse att deras egna negativa attityder och missförstånd, särskilt i de naturvetenskapliga ämnena kan begränsa deras förmåga och vilja att skapa kvalité i lärande tillfällena för barn i tidiga åldrar.

Skillnaden vi ser mellan de båda artiklarna är att Yoon och Onchwari (2006) fokuserar mer på vikten av att skapa lärmiljöer där barnen får möjlighet till att samtala och experimentera själva, lärarens roll blir här mer passiv. Dawn Garbett (2003) framställer betydelsen av att ha en lärare som är kompetent och fungerar som en kunskapskälla som vägleder barnen/eleverna. I båda artiklarna framgår det att det är viktigt att barnen utvecklar deras egna kunskaper för att förklara deras omvärld, därför är det bra att börja tidigt med undervisning i naturvetenskapliga ämnen.

Dawn Garbett (2003) artikel fokuserar mer på ämnesteori medan Yoon och Onchwaris artikel fokuserar mer på ämnesdidaktiken.Vi anser att ämnesteori och ämnesdidaktik kompletterar varandra och därför behövs båda i undervisningen. Läraren behöver inte veta allt, vi ser istället vikten av att undervisningen utgår ifrån ett elevperspektiv där fokus ligger på att undervisa på ett didaktiskt sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar