onsdag 4 mars 2009

Litteraturseminarium Undervisning, etik, samhälle 26 /2-09

Lpo 94 menar att ”eleverna ska få insikt så att det kan dels själva motverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de övergripande globala miljöfrågorna. Undervisningen bör belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.”

Både Andersson (2008) och Ginner (1996) anser att det är viktigt att lära sig att ta eget ansvar och inte överlåta framtiden till andra. Detta håller vi med om och tror därför att det är viktigt att som lärare låta eleverna/barnen, redan i unga år, ta ställning i olika frågor gällande etik och moral. Det bör då vara vardagsnära ämnen som eleverna/barnen kan relatera till och diskutera kring, t ex bilar och avgaser. Eleverna/barnen kan t ex ställa sig i olika hörn i ett rum för att visa sin åsikt, eller blunda och räcka upp hand om det är ja och nej-frågor som diskuteras.

Vi anser också att det är viktigt att läraren vet varför han/hon väljer att ta upp vissa saker, alternativt utelämna vissa saker, i undervisningen. Läraren bör också veta vad som är relevant i dagens samhälle, och välja ämnen utifrån det.

”När vi reflekterar över moralen, över hur vi bör välja och handla i olika situationer, ägnar vi oss åt etik.” (s.76 Collste i Ginner, 1996)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar