tisdag 16 juni 2009

Teknik på förskolan

Jag har observerat på min fältstudie plats hur förskolan arbetar med teknik, alltså hur och vilka material de använder samt vilka möjligheter barnen har att använda tekniken i leken. Jag konstaterade under min observation att det finns mycket teknik på förskolan både material som barnen använder som till exempel kaplastavar, Lego, magnetstavar, pärlplattor, träklossar, med mera. Förskolan använder tekniken både omedvetet och medvetet. I barnens lekar finns det mycket teknik som till exempel när de leker Verkstad använder de brädor, spikar, skruvmejslar, hammare, borrmaskin, med mera. I målarummet använder sig barnen av olika målarteknik, klippa, klistrar, och så vidare. Några pojkar byggde järnvägstation då när jag var där och observerade tekniken på förskolan. Dem var väldigt duktiga på att konstruera järnvägen som hade olika former den hade både raka sträckor men även svängar och broar. Pojkarna är bara fyra år gamla men de klarar av att bygga själva. En förskollärare förklarade till mig att pojkarna hade hållit på med detta länge och i början behövde de hjälp och uppmuntran. Hon förklarar vidare att det är bra träning på problemlösning samt samarbetstäning då när det är flera barn som bygger tillsammans. Detta tar även Sjöberg (2000) upp. Sjöberg skriver att målet i teknik är att få förmågan att lösa problem som uppstår.
Utomhus på förskolan kunde jag också se mycket teknik till exempel, gungbreda gunghäst, sparkcykel, trehjuling, hink, spade, sopborste, dockvagn, kratta, skottkärra, klätterställ med mera. Allt detta använder barnen dagligen och det har med teknik att göra. Lpfö 98 skrev att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att konstruera, bygga och skapa med hjälp av olika material och teknik (Solkverket 2006). Jag måste erkänna att min första reaktion när jag läste uppgiften var att det finns väl inte någon teknik på förskolan möjligtvis dator som barnen använder någon gång då och då. Men vad jag hade fel, efter att jag har börjat läsa kurslitteratur och varit på föreläsningarna började jag inse att det är mycket som är teknik på förskolan som jag inte har tänkt på innan. Min handledare reagerade nästan på samma sätt som jag men ändrade sig rätt så snabbt när jag kom med mina teknikglasögon och smittade henne. På min VFU tycker jag finns teknik men tyvärr arbetar inte förskolepersonal medvetet med denna.

Med denna uppgift har jag lärt mig att teknik är som Ginner och Mattson (1996)säger: "Teknik är allt det som människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process".(s.22)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar