På min fältstudieplats i skolan var jag i en åk 3. Jag tycker att teknik finns överallt i skolan precis som Ginner (2009) och det som behövs är att läraren har lite fantasi för det finns mycket teknik i klassrummet som eleverna kan undersöka. Eleverna har en gång i veckan syslöjd och träslöjd där de lär sig att använda olika tekniker till exempel sy- och byggteknik. Jag har observerat att eleverna använder teknik i svenskan då de renskriver deras sagor och berättelser på datorn.
Min handledare förklarade till mig att de brukar ha temaarbete på skolan som till exempel sist när de hade temat Rymden och då har de besökt Baltazar och även lånat lådor med detta tema. Jag anser att det viktigt att i skolan göra eleverna intresserade av teknik för att teknik är oerhört viktigt för eleverna ska kunna vara delaktiga i dagens samhälle som kräver en teknikförståelse. Ginner (2009) lyfter fram att intresset för teknik har minskat bland ungdomar den senaste tiden och det är därför skolan har ett viktigt ansvar att hjälpa eleverna med detta.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar