Förskolan
Vid seminariet kom vi fram till att det inte är alla förskolor som arbetar utifrån arbetsplaner. De säger istället att de utgår ifrån Lpfö -98
Pedagogerna är inte medvetna om att de arbetar med naturvetenskapliga ämnen. De exempelvis besöker skogen tillsammans med barnen men relaterar det inte till ämnet.
En av förskolorna använder sig av verksamhetsplan som är utformad av Bun. Verksamhetsplanen är uppdelad i Mål, riktlinjer, arbetssätt, utvärdering och utveckling. Vi kom även fram till att det finns väldigt mycket tema arbete inom förskolan där ämnena integrerar i varandra.
Skolan
Nästan alla av skolorna har arbetsplaner. Kanske på grund av kursplanerna, vilket gör det mer obligatoriskt med arbetsplaner. Vad vi kom underfund med att de ofta finns på skolan men pedagogerna vet inte var, utan säger ofta att de vet hur de ska arbeta ändå.
En av skolorna sitter arbetslag/skola och gör upp mål sen genomförs det gemensamma mål för arbetsplaner inom rektorsområdet. Detta skall även utvecklas till att kommunen för att alla elever skall ha samma förutsättningar vid gymnasiet.
Arbetsplanen från en annan skola utgick de från kursplanen för 6-skolåret men där målen brutits ner det till deras egna och som barnen skall uppnå. Arbetsplanen beskriver hur uppnåendemålen skall konkretiseras. Det finns även beskrivning över hur eleven kan visa vad han/hon kan.
Vi tror att en arbetsplan är bra att ha som grund att lut sig emot men vi måste även vara flexibla och utgå från barnen/eleverna i gruppen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
på övningsfrågan inför tentan var en fråga om
SvaraRaderaen kork har en densitet på 0,2 kg /liter och vattnet har densitet på 1. 0 kg/liter, hur mycket av föremålet är under ytan.
är svaret då, 20 %?
tacksam för svar.
frida b
Detta är en lite knivig fråga eftersom det beror lite på vilken form korken har när det gäller hur mycket av volymen som är under ytan. Men på ett ungefär har jag fattat för att dina beräkningar ska stämma. Hoppas du fick någon hjälp nu...
SvaraRadera